Madeira

Hiukkasen aikaa on mennyt edellisestä postauksesta, laiskuus yllättää aina talven pimeimmän kuukauden aikana. Materiaalia ja tapahtumaa olisi kyllä varastossa, mutta hypätään suoraan uuteen aiheeseen, melkein live seurantaan.

Uudenvuoden rakettimölystä kunselvisimme, päätimme vihdoin toteuttaa ajatuksen lomasta. Kaksi viikkoa ei sopinut aikatauluihimme mitenkään, joten vihdoinkin viikon matka Madeiralle saatiin varattua.

Varhain maanantai aamulla heitimme laukumme auton tavaratilaan ja hyppäsimme kytiin. Kotonahan asuu tätä nykyään uusi kuljettaja, ja kai niitä palveluita kuuluu hyödyntää niin kauan kuin mahdollista.

Mikään matka ei voi alkaa ilman pakollista kirjakauppakäyntiä. Tänä päivänämeillä on niin paljon kirjoja sähköisessä muodossa, että paperiset jäivät nyt kauppaan, kun ei mitään uutta ja innostavaa löytynyt.

Lentokenttä aamiainen on juuri niin hintava kuin voi kuvitella. Pari pulloa mehua ja vettä jatkettuna ruissämpylällä oli ihankunnon pihvin hintaista, joten siihen väliin oli hyvä ottaa rauhoittavaa.

TDJJ9956

Aamulento on sinänsä ihan hyvä, ei ihan väkisin ole pakko ottaa nokosia. Aikainen herätys ja pari lasillista aikansaa tietysti vastustamattoman tarpeen päiväunille. Samppanjallahan se lento on aloitettava.

Ja lennoilla panostetaan yhä enemmän kaikenlaisen turhan, mutta sangen viihdyttävän tiedon näyttämiseen.

Kapteenska on aika iloisen näköinen. Mikäs siinä kun on vielä samppanjaa ja sipsejä jäljellä.

Perillä. Ja lento tuntui sopivan pituiseltakin.

DSC_5556DSC_5558DSC_5559

Bussimatkalla hotelliin, pääsimme jo maistelemaan korkeuseroja sekä näköalojen, että bussin huutaessa pienellä vaihteella ylämäessä.

Huoneemme olikin valmiina kun saavuimme, ja pääsimme ihastelemaan maisemia parvekkeelta. Lämpöä on ihan mukavasti, kipparille riitti ihan villapaita merinovillaisella aluspaidalla. Sehän tarkoittaa sitä, että täällä on lämpimämpää kuin Suomen kesässä.DSC_5566

Joku onnellinen vetelee mukavan näköisesti kaakon puoleisessa tuulessa. Emme olleet ollenkaan kateellisia….DSC_5571DSC_5569

Kevyen reippailun jälkeen pääsimme takaisin hotellille. Iloksemme matkalaukut olivat myös ehtineet perille. Ja ihan hotellin ovelle saakka. Kipparilla on pieni pelko että nekin jätettäisiin kauemmas. Tuo pieni keltainen keskellä on kapun, loput ovatkin kapteenskan. DSC_5570

Illalla pohdimme pitkään, jaksaisimmeko mennä ryhmämatkojen perinteiselle tervetuloa illalliselle. Kapu muistaa kerran sellaisella olleen, eikä siitä jäänyt käteen kuin lisämyynnin makua ja lisälasku illallisesta. Päädyimme hyödyntämään jo maksettua puolihoidon buffaa ja jatkaa omatoimi linjalla.

Ruokailun jälkeen, kapteenska tiiraili innolla vasta-ostettua karttaa sekä siihen sopivaa levada kävelyjä esittelevää kirjaa. Kapun oli tarkoitus päivitellä kuvia ja kertomuksia. Tiedättehän kapun modus operandin: illalla kun on pimeää ja ruoka on saatu, uni tulee aika näppärästi sängylläkin maatessa. Ja niinpä pitkän päivän uuvuttama kapu nukahti kuulemma jo kahdeksan jälkeen.

Unta riitti koko matkan kolmeen saakka. Sehän on klo 5 Helsingin aikaa, joka on ihan normi hetki herätä. Suurta tahdonvoimaa osoittaen, kapu pani pään takaisin tyynylle ja sinnitteli viiteen saakka. Silloin oli pakko jo ottaa laitteita käteen ja yrittää hiljaisesti olla liikkumatta.

Nyt on ihana aamiainenkin saatu hotkaistua ja päivän kävelyretki Funchalissa on alkamassa.